CEL LEKCJI

Ocenianie kształtujące wprowadza coraz więcej szkół. Tym bardziej wydaje się, że warto do tego tematu wracać na łamach Edurady. Dziś więc znów o celach lekcji.

Proponuję wakacyjny temat w mroźną zimę – wybierzmy miejsce naszych letnich wakacji. Morze, góry – może kompromisowe rozwiązanie, czyli Mazury … Gdy już dokonaliśmy wstępnego wyboru, zaczynamy w internecie szukać hotelu, pensjonatu, ciekawych miejsc w okolicy, opinii itd. Przecież nie możemy jechać „w ciemno”. Musimy mieć zarezerwowany hotel, umówione zajęcia z instruktorem windsurfingu dla dziecka… Jak zareagowałaby nasza rodzina na informację, że jedziemy nad morze”, ale pytani o szczegóły, nie potrafilibyśmy nawet określić do jakiej miejscowości jedziemy. Nikt nie wybiera się „nad morze”, ale zawsze jedziemy dokądś – do określonego hotelu Bryza w Kątach Rybackich (mam nadzieję, że taki nie istnieje, bo nie chciałbym być oskarżony o lokowanie produktu…) i w określonym czasie. Musimy wyraźnie określić CEL naszej podróży.

Dokładnie z tym samym problemem spotykamy się w szkole, w pracy z uczniami. Musimy jasno i wyraźnie określić CEL naszej lekcji. Czyli naszych wspólnych, nauczycielsko-uczniowskich, dociekań i rozważań. Zarówno uczeń jak i nauczyciel, muszą mieć jasno określone cele lekcji – do czego zmierzamy, co chcemy osiągnąć.

Nie ukrywajmy celu lekcji przed naszymi uczniami. Wskazane jest, by nauczyciel zapisał cel lekcji na tablicy lub na widocznej etykiecie i odwoływał się do niego w czasie lekcji. Cel jest dla wszystkich drogowskazem.

Unikajmy sytuacji, gdy przez brak celu, a raczej brak znajomości celu lekcji przez uczniów, „położymy” całą lekcję… Zdarza się, że nauczyciel całą noc przygotowuje się do zajęć – szkoda byłoby, gdyby brak celu lekcji zniweczył całonocne trudy.

Bardzo istotną kwestią, o której nie możemy zapomnieć, gdy mówimy o celu lekcji jest to, by był on zrozumiały dla ucznia. Musimy wziąć pod uwagę możliwości naszych odbiorców, zwłaszcza, jeśli uczymy w klasach I-III lub w przedszkolu. Pamiętajmy, że cel musi być podany w taki sposób, by uczniowie go zrozumieli.

Jeśli poświęcimy chwilę nad zastanowieniem się, nad refleksją nad celem lekcji i sposobem przekazania go, możemy być pewni, że nam się to zwróci w postaci większego zaangażowania naszych uczniów.

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *