Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ CEL LEKCJI

CEL LEKCJI

11:25 12-03-2018

Dla kogo: Nauczyciele

Kategoria: Ocenianie kształtujące , Dydaktyka

Ocenianie kształtujące wprowadza coraz więcej szkół. Tym bardziej wydaje się, że warto do tego tematu wracać na łamach Edurady. Dziś więc znów o celach lekcji.

Proponuję wakacyjny temat w mroźną zimę – wybierzmy miejsce naszych letnich wakacji. Morze, góry – może kompromisowe rozwiązanie, czyli Mazury … Gdy już dokonaliśmy wstępnego wyboru, zaczynamy w internecie szukać hotelu, pensjonatu, ciekawych miejsc w okolicy, opinii itd. Przecież nie możemy jechać „w ciemno”. Musimy mieć zarezerwowany hotel, umówione zajęcia z instruktorem windsurfingu dla dziecka… Jak zareagowałaby nasza rodzina na informację, że jedziemy nad morze”, ale pytani o szczegóły, nie potrafilibyśmy nawet określić do jakiej miejscowości jedziemy. Nikt nie wybiera się „nad morze”, ale zawsze jedziemy dokądś – do określonego hotelu Bryza w Kątach Rybackich (mam nadzieję, że taki nie istnieje, bo nie chciałbym być oskarżony o lokowanie produktu…) i w określonym czasie. Musimy wyraźnie określić CEL naszej podróży.

Dokładnie z tym samym problemem spotykamy się w szkole, w pracy z uczniami. Musimy jasno i wyraźnie określić CEL naszej lekcji. Czyli naszych wspólnych, nauczycielsko-uczniowskich, dociekań i rozważań. Zarówno uczeń jak i nauczyciel, muszą mieć jasno określone cele lekcji – do czego zmierzamy, co chcemy osiągnąć.

Nie ukrywajmy celu lekcji przed naszymi uczniami. Wskazane jest, by nauczyciel zapisał cel lekcji na tablicy lub na widocznej etykiecie i odwoływał się do niego w czasie lekcji. Cel jest dla wszystkich drogowskazem.

Unikajmy sytuacji, gdy przez brak celu, a raczej brak znajomości celu lekcji przez uczniów, „położymy” całą lekcję… Zdarza się, że nauczyciel całą noc przygotowuje się do zajęć – szkoda byłoby, gdyby brak celu lekcji zniweczył całonocne trudy.

Bardzo istotną kwestią, o której nie możemy zapomnieć, gdy mówimy o celu lekcji jest to, by był on zrozumiały dla ucznia. Musimy wziąć pod uwagę możliwości naszych odbiorców, zwłaszcza, jeśli uczymy w klasach I-III lub w przedszkolu. Pamiętajmy, że cel musi być podany w taki sposób, by uczniowie go zrozumieli.

Jeśli poświęcimy chwilę nad zastanowieniem się, nad refleksją nad celem lekcji i sposobem przekazania go, możemy być pewni, że nam się to zwróci w postaci większego zaangażowania naszych uczniów.

 

Marek Hampel

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x