Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Gdy dziecko ma problemy z czytaniem i pisaniem

Gdy dziecko ma problemy z czytaniem i pisaniem

15:27 29-06-2015

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , System pomocy psychologiczno-pedagogicznej , Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Zwykłe lenistwo, przejściowy problem, czy specyficzne trudności w uczeniu się. Kiedy zacząć się martwić? Odpowiada ekspert Edurady i poradni Primo Psyche Marta Sułkowska.

Problemy w nauce czytania i pisania można już zauważyć od najmłodszych lat dziecka, uwidoczniają sie one bowiem już w pierwszych latach nauki szkolnej.

Jeśli Twoje dziecko, jeśli Twój uczeń:
- ma problemy z koncentracja (nie może sie skupić przy odrabianiu lekcji, często odchodzi od biurka, reaguje na hałasy za oknem),
- czyta wolno (ma trudności z polaczeniem głosek w sylaby, sylab w wyrazy, wyrazów w zdania),
- nie rozumie tego, co przeczytało,
- podczas pisania często zapomina liter, myli je.
- myli podobne do siebie litery, zarówno podczas pisania, jak i czytania (np. czyta „o” jako „a”, „b” jako „d”, „m” jako „n”),
- ma problemy z poprawnym budowaniem wypowiedzi,
- myli wyrażenia przyimkowe wyrażające stosunki przestrzenne (nad-pod, za–przed, wewnątrz- na zewnątrz),
- ma problemy w różnicowaniu głosek podobnych fonetycznie (np. z-s, b-p, k-g) w porównywanych słowach typu: kosa -koza lub tzw. sztucznych: resa – reza,
- ma trudności w wyróżnianiu elementów z całości, a także z ich łączeniem w całość,
np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków, układania mozaiki,ze znajdywaniem szczegółów różniących dwa obrazki
- myli kierunki na prawo i na lewo od siebie (np. drzwi na prawo), albo ma trudności we wskazywaniu na sobie części ciała, gdy określa je terminami (np. prawa i lewa ręka, noga, itd.)
- ma wadliwa wymowę, a także przekręca trudne wyrazy (np. przestawia głoski i sylaby, np. noga-gano, dodaje głoski, np. sosa-szosza),
- słabo biega, skacze,
- nie potrafi wiązać sznurowadeł,
- ma trudności w ćwiczeniach równoważnych, z nauka jazdy na rowerze,
- nie potrafi rzucać piłka do celu, ma trudności w jej chwytaniu,
to: współwystępowanie wielu wyżej wymienionych objawów u dziecka pozwala
z większą pewnością przypuszczać, że mamy do czynienia z dzieckiem ryzyka dysleksji.

Bardzo ważne jest to, aby jak najszybciej pomóc dziecku pokonywać przeszkody,
z jakimi się boryka. Jeśli na początku nauki szkolnej cały czas będzie natrafiało na trudności w nauce czytania i pisania, straci ochotę do nauki, obniży się jego samoocena i będzie ciągle czuło się gorsze od innych, a to nie wpłynie pozytywnie na jego wyniki w nauce.

Takie dziecko potrzebuje pomocy specjalisty, czyli diagnozy pod katem dysleksji rozwojowej i terapii pedagogicznej, którą można przeprowadzić w poradni,

W działania terapeutyczne powinien się włączyć także rodzic, nauczyciel. Dziecko dyslektyczne wymaga dużo cierpliwości ze strony dorosłych, a przede wszystkim systematycznej pracy i wielu ćwiczeń.

Terapeuta pedagogiczny w atmosferze bezpieczeństwa, życzliwości i cierpliwości, będzie pomagał Twojemu dziecku w formie zabawowej pokonywać trudności, na jakie napotyka Twoje dziecko w trakcie nauki czytania i pisania. Dzięki systematycznej pracy dziecka z terapeutą i współpracy rodziców, będzie można zauważyć efekty terapii (dziecko będzie lepiej sie koncentrowało, szybciej pracowało, czytało płynniej, rozumiało przeczytany tekst, miało utrwalone prawidłowe wzorce liter i cyfr, potrafiło znaleźć różnice w obrazkach, czy będzie poprawnie odtwarzało z klocków podany wzór).

W takich warunkach dziecko jest w stanie rozwijać zaburzone sfery rozwoju, co wpłynie bardzo korzystnie na jego harmonijny rozwój.

Marta Sułkowska-W poradni PrimoPsyche zajmuje się terapią pedagogiczną tworząc dzieciom bezpieczne i przyjazne warunki do pokonywania trudności w nauce czytania i pisania.Pedagog resocjalizacyjny i terapeuta pedagogiczny. Absolwentka Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Akademii Pedagogiki Specjalnej i Wyższej Szkoły Społeczno – Ekonomicznej.
Ukończyła staż w Ogólnopolskim Pogotowiu dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”.

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x