Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Superwizja w szkole część 2

Superwizja w szkole część 2

09:36 14-03-2018

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: System pomocy psychologiczno-pedagogicznej , Rozwój osobisty , Zarządzanie Oświatą

Superwizja w szkole, wsparcie dla nauczycieli, jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu, rozwój zawodowy

 

Pierwszą część artykułu znajdą Państwo tutaj.

Spotkanie superwizyjne prowadzi neutralny ekspert – często koleżanka/kolega po fachu, przy którym znacznie łatwiej zachowywać się naturalnie i którego obowiązuje tajemnica dokładnie taka sama, jak w przypadku relacji terapeutycznej. Takie spotkanie nie ma na celu wystawienia oceny ale wsparcie nauczyciela w wypracowaniu najskuteczniejszych rozwiązań.

W superwizji też  nie chodzi jedynie o podanie nauczycielowi wskazówek, co do dalszego postępowania z uczniem. Ważniejsze, by spojrzał na sytuację oczami swojego ucznia, by mógł przeanalizować zastosowane metody, własną reakcję; by zobaczył swoją lekcję w rzetelnym zwierciadle wiedzy, doświadczenia, umiejętności drugiego nauczyciela. To też refleksja nad tym, co wydarzyło się w klasie, co mogło się zdarzyć inaczej, korzystniej, efektywniej czy tez skuteczniej.

Superwizor może pomóc:

- lepiej zrozumieć siebie i motywy swojego postępowania,

- lepiej rozumieć uczniów,

- zidentyfikować stosowane przez siebie oddziaływania pedagogiczne,

- uświadomić sobie charakter kontaktów interpersonalnych z uczniami,

- poszukiwać lepszych sposobów uczenia i wspierania rozwoju uczniów.

 

W trakcie superwizji korzystamy nie tylko z własnych doświadczeń, ale również z doświadczeń innych osób z zespołu. Skuteczne uczenie się oznacza tu również konieczność sięgania do fachowej literatury, przygotowanie się do rozmowy, spotkania.

Superwizja może dać liczne korzyści zawodowe i osobiste. Przede wszystkim możemy, z taktowną pomocą superwizora, odkryć przyczyny trudności napotkanych w pracy wychowawczej i dydaktycznej. A zdając sobie sprawę z przyczyn, wypracować lepszą strategię pracy, odzyskać zaufanie do siebie i doświadczać więcej zadowolenia ze swojej aktywności zawodowej.

Superwizor może pomóc wyćwiczyć nowe metody pracy. Możemy od osób w grupie dowiedzieć się, jak inni widzą nasze trudności, podczas gdy superwizor zadba o wzajemny szacunek i atmosferę bezpieczeństwa.

Polecamy nasze szkolenie o superwizji, zachęcając rady pedagogiczne do bliższego poznania tej metody doskonalenia pracy, jako strategii rozwoju osobistego i zawodowego.

W czasach, kiedy jakość i efektywność pracy jest miernikiem sukcesu nauczyciela i szkoły, warto inwestować we własny rozwój – indywidualny i zespołowy. Zapraszamy

Krystyna Budzianowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x