Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Tutoring w edukacji

Tutoring w edukacji

08:13 05-07-2018

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Prawa i obowiązki w szkole , Psychologia i pedagogika , Scenariusze lekcji

Określenie tutoring pojawia się od kilku lat w kontekście nowoczesnej, zindywidualizowanej edukacji. Zainteresowanie tą formą uczenia się jest coraz większe.

Określenie tutoring pojawia się od kilku lat w kontekście nowoczesnej, zindywidualizowanej edukacji. Zainteresowanie tą specyficzną formą uczenia się, nacechowaną mistrzostwem jednej i poszukującą, otwartą postawą drugiej strony, jest coraz większe. Niektórzy określają, że jest to metoda pracy wymagająca czasu, uwagi, regularności, a przede wszystkim osobistego zaangażowania po stronie tutora – nauczyciela i podopiecznego – ucznia. W tym roku tutoring pojawia się również w różnorodnych wytycznych MEN, jako zalecana forma pracy w szkole.

Czym jest zatem tutoring? Można powiedzieć, że jest to długotrwały proces współpracy pomiędzy tutorem a podopiecznym, którego celem jest wszechstronny rozwój tego drugiego: rozwój obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy. Istotą tutoringu są indywidualne spotkana – tutoriale,  podczas których w atmosferze dialogu, szacunku               i wzajemnej uwagi tutor pracuje z podopiecznym. Wspiera  go w procesie uczenia się            w wybranym obszarze wiedzy, pomaga rozwinąć umiejętność samodzielnego jej zdobywania oraz pogłębić sztukę maksymalnego korzystania z własnych talentów. Osoby tutora i ucznia  łączy więź pełna zaufania, która ma sprzyjać rozwojowi naukowemu, osobistemu                    i społecznemu ucznia a podstawowym narzędziem jest rozmowa.

Czy każdy nauczyciel może być tutorem, a każdy uczeń podopiecznym w tutorskim procesie? Nie, nie każdy, ale wielu z nas nauczycieli, nie podejrzewa nawet, jak duże zasoby posiada, aby nim zostać. Warunkiem podstawowym jest posiadanie wiedzy przedmiotowej mieszczącej się w zainteresowaniach podopiecznego, ale to tylko podstawowy wymóg. Dalej idą: zaangażowanie, uczciwość, szacunek dla ucznia, otwartość i umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. Te kompetencje, postawy, nie są wrodzone lecz nabyte. Tak więc można  je kształtować, zdobywać i rozwijać.  A korzyści z relacji tutorskiej dla ucznia? Wymieńmy choćby te najbardziej oczywiste. Tutoring:

- sprzyja umiejętności organizacji własnego warsztatu pracy ,

- motywuje do stałego rozwoju,

- daje możliwość regularnego konsultowania wyników pracy,

- pozwala zrobić krok dalej, niż tylko „zapoznanie się z materiałem”,

- rozwija umiejętność analizy materiału,

- wypracowywania własnego stanowiska w danej sprawie,

- wzmacnia umiejętność rozwiązywania problemów,

- uczy merytorycznej obrony własnej opinii,

- umożliwia wspólne ustalenie celów oraz zakresu programu realizującego te cele,

- uczy efektywnego korzystania z własnej wiedzy,

- kształtuje nawyki myślenia i pracy sprzyjające zdobywaniu mądrości.

Tylko tyle i aż tyle. Jakże to odległe od nudnej, schematycznej lekcji,  którą trzeba tylko „przeżyć”.

Mamy w Polsce szkoły, które z sukcesem wprowadzają system tutorski; mamy przykłady dobrych praktyk, że się opłaca i daje wyłącznie korzyści. Ale ciągle są to jednak skowronki, które jak wiadomo, wiosny nie czynią. Może ten rok, w który nasze ministerialne władze dostrzegły niezaprzeczalną wartość tej indywidualnej relacji turorskiej, wpisując tutoring w priorytetowe działania polskiej edukacji, wiele zmieni?

Czym jest tutoring, jak jest jego wartość, jak system tutoringu wprowadzić do szkoły, jak zainteresować nauczycieli – o tym wszystkim dowiecie się Państwo na szkoleniu rady pedagogicznej na temat: Tutoring w edukacji. Zapraszamy!

Krystyna Budzianowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x