Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Nauczycielu! Komunikuj się!

Nauczycielu! Komunikuj się!

15:03 27-09-2022

Dla kogo: Dyrektorzy , Studenci

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Poradnik wychowawcy , Wychowanie

Język, który zmienia wszystko, koncentruje się na trzech obszarach: samoocenie, motywacji i zachowaniu uczniów – wszystkie te obszary są ze sobą wzajemnie powiązana i mają wielki wpływ na uczenie się. Dzisiaj pokazujemy konkretne przykłady komunikatów, które warto ująć w swoim belferskim słowniku.

Język, który zmienia wszystko, koncentruje się na trzech obszarach: samoocenie, motywacji i zachowaniu uczniów – wszystkie te obszary są ze sobą wzajemnie powiązana i mają wielki wpływ na uczenie się.

 
Zdania, które poprawiają samoocenę

Ważne, aby były wypowiadane w sposób szczery i z zaangażowaniem oraz poparte odpowiednią mową ciała.

  • Usuń niebezpieczeństwo porażki, jednocześnie podkreślając wyzwanie przed rozpoczęciem zadania

Wiem, że to trudne, ale zrobiliście tak ogromne postępy. Chciałbym, żebyśmy teraz…”

  • Promuj wcześniejsze doświadczenia uczenia się zakończonego sukcesem

 „Ostatnio, kiedy miałaś problem, zrobiłaś tak…”

  • Zdejmij z nich poczucie winy i bądź modelem uczenia się

„Przepraszam, nie wyjaśniłam tego dobrze…”

„Kto mi pomoże wyjaśnić to lepiej?”

  • Unikaj pochwał ogólnych, zastąp je pochwałami natychmiastowymi, zróżnicowanymi, ciekawymi i konkretnymi

Stosuj komunikat „ja” – „Podobało mi się, kiedy…”, „Było mi naprawdę miło popatrzeć…”

  • Pokazuj postępy na przestrzeni czasu:

„W zeszłym tygodniu nauczyłeś się…, a w tym tygodniu …”

„Mamy tyle dowodów na postępy, jakie zrobiłaś. Z czego jesteś najbardziej dumna?”

 
Zdania, które poprawiają motywację

Uczniowie potrzebują motywacji, ale motywacji do samodzielnej, niezależnej pracy. Jeśli są zmotywowani tylko w Twojej obecności, coś jest nie tak.

  • Wykorzystuj lojalność, szacunek i wewnętrzną potrzebę bycia lepszym od rówieśników do motywowania uczniów.

 „Koledzy potrzebują twoich umiejętności, aby poradzić sobie z tym wyzwaniem.”

 

  • Zadziałaj przekornie

„Tego nie musicie dzisiaj zapamiętać”

 

  • Przypomnij im o ich celach.

„Jak będziesz się czuła, kiedy osiągniesz swój cel?”

„Jaki był twój cel w tym zadaniu? Co robisz, aby go osiągnąć?”

„Wiem, że fajnie jest poplotkować i sprawdzić pocztę, ale teraz czas skoncentrować się na naszym zadaniu.”

 
Zadania, które poprawiają motywację i Dyscyplinę

Zaczęliśmy, więc skończmy: Planując lekcję, zostaw czas na zakończenie zadania, zamiast zakładać, że uczniowie „dokończą w domu”. Poczucie wypełnienia zadania jest ważne i sprawia, że uczniowie będą inaczej myśleć o swojej nauce, a twojej lekcji.

Nie powtórzę tego później.

To ważne.

 
Zdania, które poprawiają zachowanie

Krytykuj zachowanie, nie osobę: „Aniu, takie zachowanie jest do ciebie niepodobne.” „Twoje dzisiejsze zachowanie jest niepodobne do tego, co widzę zwykle.”

Daj uczniowi szansę i czas przedstawić swoją wersję zdarzenia: „Tomku, jaki jest problem i co możemy zrobić, żeby go rozwiązać?”

Zamiana ról: „Co byś zrobił na moim miejscu, żeby rozwiązać tę sytuację?”

Nazwij uczucia: „Michał, widzę, że się zdenerwowałeś, ale…”, „Wiem, czemu tak się stało, ale..”

Daj wybór: „Czy wolicie skończyć to zadanie teraz, czy w domu?”

Poprawa zachowania: „Jasiek. (Pauza) Co robisz? (Jeśli odpowiada, daj mu skończyć) A co powinieneś robić?” Działa bardzo dobrze na gadających uczniów, szczególnie, jeśli połączyć to z powolnym zbliżaniem się do ucznia, z którym rozmawiasz.

Komunikat „ja”:Denerwuję się, kiedy uczniowie chodzą po klasie, ponieważ przeszkadza to nam wszystkim w nauce.”

Zauważ problem: „Rozumiem, że polecenie robienia czegoś nudnego może być irytujące, niestety dzisiaj musimy się tym zająć.”

Imię (pauza) polecenie (pauza) dziękuję: „Kuba (pauza) usiądź prosto (pauza), Dziękuję” i odejdź, dając do zrozumienia, że zakładasz, że polecenie zostanie wykonane (ale miej oczy z tyłu głowy aby upewnić się, że faktycznie tak się stanie

Zapraszamy na naszą nową stronę z ofertami pracy dla nauczycieli:

Praca dla nauczyciela

Izabela Nowacka

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x