Nauczycielu! Komunikuj się!

Język, który zmienia wszystko, koncentruje się na trzech obszarach: samoocenie, motywacji i zachowaniu uczniów – wszystkie te obszary są ze sobą wzajemnie powiązana i mają wielki wpływ na uczenie się. Dzisiaj pokazujemy konkretne przykłady komunikatów, które warto ująć w swoim belferskim słowniku.

Język, który zmienia wszystko, koncentruje się na trzech obszarach: samoocenie, motywacji i zachowaniu uczniów – wszystkie te obszary są ze sobą wzajemnie powiązana i mają wielki wpływ na uczenie się.

 
Zdania, które poprawiają samoocenę

Ważne, aby były wypowiadane w sposób szczery i z zaangażowaniem oraz poparte odpowiednią mową ciała.

  • Usuń niebezpieczeństwo porażki, jednocześnie podkreślając wyzwanie przed rozpoczęciem zadania

Wiem, że to trudne, ale zrobiliście tak ogromne postępy. Chciałbym, żebyśmy teraz…”

  • Promuj wcześniejsze doświadczenia uczenia się zakończonego sukcesem

 „Ostatnio, kiedy miałaś problem, zrobiłaś tak…”

  • Zdejmij z nich poczucie winy i bądź modelem uczenia się

„Przepraszam, nie wyjaśniłam tego dobrze…”

„Kto mi pomoże wyjaśnić to lepiej?”

  • Unikaj pochwał ogólnych, zastąp je pochwałami natychmiastowymi, zróżnicowanymi, ciekawymi i konkretnymi

Stosuj komunikat „ja” – „Podobało mi się, kiedy…”, „Było mi naprawdę miło popatrzeć…”

  • Pokazuj postępy na przestrzeni czasu:

„W zeszłym tygodniu nauczyłeś się…, a w tym tygodniu …”

„Mamy tyle dowodów na postępy, jakie zrobiłaś. Z czego jesteś najbardziej dumna?”

 
Zdania, które poprawiają motywację

Uczniowie potrzebują motywacji, ale motywacji do samodzielnej, niezależnej pracy. Jeśli są zmotywowani tylko w Twojej obecności, coś jest nie tak.

  • Wykorzystuj lojalność, szacunek i wewnętrzną potrzebę bycia lepszym od rówieśników do motywowania uczniów.

 „Koledzy potrzebują twoich umiejętności, aby poradzić sobie z tym wyzwaniem.”

 

  • Zadziałaj przekornie

„Tego nie musicie dzisiaj zapamiętać”

 

  • Przypomnij im o ich celach.

„Jak będziesz się czuła, kiedy osiągniesz swój cel?”

„Jaki był twój cel w tym zadaniu? Co robisz, aby go osiągnąć?”

„Wiem, że fajnie jest poplotkować i sprawdzić pocztę, ale teraz czas skoncentrować się na naszym zadaniu.”

 
Zadania, które poprawiają motywację i Dyscyplinę

Zaczęliśmy, więc skończmy: Planując lekcję, zostaw czas na zakończenie zadania, zamiast zakładać, że uczniowie „dokończą w domu”. Poczucie wypełnienia zadania jest ważne i sprawia, że uczniowie będą inaczej myśleć o swojej nauce, a twojej lekcji.

Nie powtórzę tego później.

To ważne.

 
Zdania, które poprawiają zachowanie

Krytykuj zachowanie, nie osobę: „Aniu, takie zachowanie jest do ciebie niepodobne.” „Twoje dzisiejsze zachowanie jest niepodobne do tego, co widzę zwykle.”

Daj uczniowi szansę i czas przedstawić swoją wersję zdarzenia: „Tomku, jaki jest problem i co możemy zrobić, żeby go rozwiązać?”

Zamiana ról: „Co byś zrobił na moim miejscu, żeby rozwiązać tę sytuację?”

Nazwij uczucia: „Michał, widzę, że się zdenerwowałeś, ale…”, „Wiem, czemu tak się stało, ale..”

Daj wybór: „Czy wolicie skończyć to zadanie teraz, czy w domu?”

Poprawa zachowania: „Jasiek. (Pauza) Co robisz? (Jeśli odpowiada, daj mu skończyć) A co powinieneś robić?” Działa bardzo dobrze na gadających uczniów, szczególnie, jeśli połączyć to z powolnym zbliżaniem się do ucznia, z którym rozmawiasz.

Komunikat „ja”:Denerwuję się, kiedy uczniowie chodzą po klasie, ponieważ przeszkadza to nam wszystkim w nauce.”

Zauważ problem: „Rozumiem, że polecenie robienia czegoś nudnego może być irytujące, niestety dzisiaj musimy się tym zająć.”

Imię (pauza) polecenie (pauza) dziękuję: „Kuba (pauza) usiądź prosto (pauza), Dziękuję” i odejdź, dając do zrozumienia, że zakładasz, że polecenie zostanie wykonane (ale miej oczy z tyłu głowy aby upewnić się, że faktycznie tak się stanie

Zapraszamy na naszą nową stronę z ofertami pracy dla nauczycieli:

Praca dla nauczyciela

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *